Route

Jeroen van der Sluis: wat in de kop zit ...

Als iemand op z’n twaalfde al met groot succes op het schoolplein cassettebandjes van de Top-40 verkoopt, dan weet je: dit is een geboren ondernemer. We hebben het over Jeroen van der Sluis, manager/eigenaar van het MindCenter Vianen. Dit center biedt organisaties ruimtes voor meetings en faciliteert alles wat ter plekke nodig is. Maar dan wel met een eigen visie, en nét even anders dan anders. Ook dat tekent deze bevlogen ondernemer.

Waren z’n vriendjes op het schoolplein z’n eerste klanten, nu zijn dat tal van organisaties, waaronder ook ‘grote jongens’, zoals Heineken en Albert Heijn. Het pand was voor Jeroen de aanleiding tot het opzetten van dit MindCenter. ‘Ik zat hier eerst met een eigen internetbedrijf. Toen ik dat had verkocht, zat ik nog met dit aparte, architectonische pand. Tegelijkertijd wilde ik iets gaan ondernemen wat me meer voldoening gaf. En hoe ouder je wordt, hoe minder dat met geld te maken heeft.’

Voldoening: ‘Hoe ouder je word, hoe minder dat met geld te maken heeft’

Zijn vrouw hielp hem met een coaching tool scherp te krijgen van wat hij écht belangrijk vindt: Jeroen wil onder de mensen zijn, verbinden, en wat hij doet, moet onderscheidend zijn. ‘Ik wil dat mensen geraakt worden. Iets in beweging zetten.' Vanuit die gedachte besloot hij zijn pand in te richten voor alle soorten zakelijke bijeenkomsten en evenementen. Alsof het zo moest zijn, kwam Jeroen tegelijkertijd in contact met drie fuserende ziekenhuizen die een locatie zochten voor een inspiratiedag voor alle chirurgen. ‘De ‘witte jassen’ kwamen en alles ging anders dan ze gewend waren. De horloges gingen af, de schoenen uit en de piepers werden ingeleverd. Dat was even heel onwennig voor ze, maar dat zorgde er meteen voor dat ze écht in contact kwamen met elkaar en meteen de verdieping in gingen.’

‘Niks is ‘toevallig’’

De ziekenhuizen waren enthousiast en Jeroen niet minder. Hij richtte het hele centrum verder in vanuit zijn eigen visie. ‘Achter elke ruimte en elk meubel zit een idee, een gedachte, bijna niks is hier ‘toevallig’. Ik wilde niet die standaard zalen en vergaderruimtes zoals je zo vaak ziet. In van die vierkante, saaie zalen zakt je energie weg. Dan gebeurt er niks. Alle ruimtes van het MindCenter zijn bijvoorbeeld anders ingericht. En in de meeste ruimtes vind je geen tafels. Er staat letterlijk niks tussen jou en de ander.’

Natuurlijk, maar niet zweverig

‘Dat ‘verbinden’ blijft belangrijk in én tussen de ruimtes, maar ik wilde ook weer geen zweverig gehalte’, vervolgt Jeroen. ‘Zo staat elke ruimte voor een natuurelement, al moet je dat nét weten. En bijna alle ruimtes zijn met elkaar verbonden. Dus ook daarin zit een soort van ‘natuurlijke verbinding’ verstopt. En we gebruiken veel natuurlijke materialen. Er staat zelfs een levende boom in het pand.’

Krukjes en kuipstoelen

‘Het gaat me niet alleen om verbinding, maar ook om effectiviteit. Zo hebben we ballen en krukjes om op te zitten, waarop je je dus niet in kunt ‘terugtrekken’ van je groepsgenoten. Maar we hebben ook een plenaire zaal met gewone kuipstoelen, hoor. Dat hoeft echt geen design te zijn. Ze moeten na een uurtje nog lekker zitten, dat vind ik belangrijker.’

Jeroen doet dus niks zomaar. Ook over de catering is nagedacht. ‘Je moet er geen dip van krijgen, zodat je na het eten nog voldoende energie overhebt. Gewoon lekker en gezond. De producten zijn niet zozeer biologisch, maar wél natuurlijk, zonder smaakversterkers en dat soort dingen. Puur en van hoge kwaliteit.’

Kippenvelmoment

Inmiddels gebruiken allerlei organisaties het MindCenter, van grote commerciële bedrijven tot kleinere non-profit organisaties. ‘Wat onlangs erg veel indruk op me maakte was een bijeenkomst waarbij een nieuwe directeur van een groot technisch bedrijf zich voor ging stellen aan het personeel. Hij had daarvoor wekenlang meegelopen als ‘nieuwe collega’ met de technici. Die waren blij verrast dat die nieuwe collega ineens de nieuwe directeur bleek te zijn. Vervolgens zei hij: ‘Ik heb in de afgelopen weken van iedereen wat meegenomen. Ook letterlijk.’ Vervolgens gaf hij iedereen iets terug: een schroevendraaier, een kabeltje, van iedereen had hij wel iets weten mee te nemen. En hij vervolgde: ‘Vanaf nu hoop ik jullie iets van mij te kunnen geven.’ Dat was echt een kippenvelmoment.’

Een rotonde met moerasbomen

Een man met visie dus, maar ook met een warm hart. Zo ondersteunt hij - ook op eigen wijze - graag maatschappelijke doelen. ‘Dan kies ik niet meteen voor geld geven aan een goed doel. Dat vind ik te makkelijk, dat kan anders. Zo heb ik dit jaar een rotonde in Vianen gesponsord met moerasbomen, takken en ledlampjes, ontworpen door een tuinarchitect. Verder begeleid ik scholen en leerlingen voor stichting Jong Ondernemen. En morgen ga ik in gesprek met Stichting Challenge Day, een organisatie die jongeren écht met elkaar in verbinding brengt (bekend van ‘Over de streep’). Kijken of en hoe ik daar mijn steentje bij kan dragen.’

‘Al genoeg mensen kunnen goed gitaar spelen. Daar kies ik dan niet voor.’

Een grijze muis zal Jeroen dus nooit worden. Daar is hij ook te nieuwsgierig en bevlogen voor. ‘Als het op een normaal bedrijf begint te lijken, dan vind ik het niet leuk meer.’ Ook privé komen die eigenschappen terug. ‘Zo ben ik net begonnen met kitesurfen, samen met mijn zoon. Die kan het overigens al wel wat beter dan ik. Ik daag mezelf graag uit. Zo zijn er al genoeg mensen die goed gitaar kunnen spelen. Daar kies ik dan niet voor. Ik leer dan liever didgeridoo spelen. Dat vereist een bijzondere ademhalingstechniek. Ik ben er al twee jaar mee bezig om dat echt goed onder de knie te krijgen, en het zal me lukken.’

Wat in de kop zit ...

Even terug naar dat jongetje van 12 die op het schoolplein cassettebandjes verkocht. Wat wilde die graag worden dan? ‘Brandweerman. En dat is me ook nog gelukt. Ik ben al jaren brandweerman in Vianen.'

Facebook

Twitter

LinkedIn

Categorieën

Nieuws & Inspiratie

Over MindCenter

MindCenter is een evenementenlocatie in Utrecht voor bijeenkomsten tot circa 150 personen. In het MindCenter is alles net even anders dan je gewend bent. Niet om het anders zijn, maar omdat wij vinden dat een andere aanpak vaak leidt tot betere resultaten.

Bekijk onze ruimtes

Onze 4 gebieden

Meer Nieuws & Inspiratie